Přeskočit na obsah

Jednotlivé kapitoly

Příručku otevírá příspěvek Dariny Jirotkové, didaktičky katedry matematiky a didaktiky matematiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a Sylvy Peclinovské, učitelky ZŠ Planá nad Lužnicí. Ve své části shrnují různé strategie řešení slovních úloh. Podrobněji rozpracovávají strategii dramatizace, která je často opomíjena, avšak velice významná pro žákovo porozumění úloze a rozvoj jeho metakognice.

Ve druhé časti Filip Roubíček, ředitel ZŠ sv. Voršily v Praze, ukazuje na vybraných slovních úlohách možnosti, jak lze s řešenou úlohou ve výuce dále pracovat, a tak posílit její přínos pro žáky ve smyslu rozvoje jejich tvořivosti. 

Martin Krynický, učitel Gymnázia v Třeboni, se podělil o své nápady na řešení úloh s antisignálem a o zkušenosti, které získal při práci se žáky druhého ročníku základní školy.

Ve čtvrté části Štěpánka Vondrášková, učitelka ZŠ Generála Janouška v Praze, ukazuje na dvou úlohách s pohádkovou tématikou, jak různými způsoby zaměstnat různě disponované žáky v jedné třídě.

V další části Pavel Bobek, učitel ZŠ Solidarita v Praze, ukazuje použití tzv. “bar modelu”, což je jednoduchá vizualizace vztahů mezi číselnými údaji slovní úlohy. Vizuální vjem a ujasnění si vztahů mezi danými a hledanými údaji slovní úlohy pak usnadní nalezení vhodného postupu jejího řešení.

V poslední části Antonín Jančařík, proděkan Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, představuje netradiční pojetí slovních úloh v současné době známých jako singapurské úlohy. Tyto úlohy prokazatelně přinášejí nové, v našich školách dosud nevyužité možnosti pro rozvoj myšlení žáků.